Skip to main content

Potrebujete radu? +421 948 636 363

Blog

Bezpečné nabíjanie autobatérií

Vytvorené: 11. apríl 2021
Kategória: Blog
Autor: Batterycentrum.sk

Bezpečné nabíjanie autobatérií

Nabíjanie autobatérií? Je to skutočne nevyhnutné? Ak áno, ako často a ako dlho? Nie sú moderné autobatérie bezúdržbové? Mnoho vodičov si položilo tieto a podobné otázky. Alternátor by za bežných okolností mal batériu pri každodennom používaní primerane dobíjať. Existujú však situácie, v ktorých nabíjanie môže mať pozitívny vplyv na životnosť autobatérie. Toto je vhodné pri použití bežných olovených batérií v kombinácii s krátkymi cestami, najmä v chladnom počasí. To isté platí, ak vozidlo stojí dlhší čas v garáži. Moderné bezúdržbové batérie majú výhodu v tom, že už nie je potrebné ich dolievať destilovanou vodou.

Údržba a nabíjanie autobatérií - čo treba vedieť

Pri manipulácii s olovenými akumulátormi je nevyhnutná opatrnosť. Pri nesprávnej manipulácii môže elektrolyt zo štartovacej batérie vytiecť alebo vystreknúť. Prebíjanie môže produkovať výbušný vodík. Pri údržbe, demontáži alebo inštalácii batérie by sa mali používať ochranné okuliare a rukavice. Aby ste predišli skratom, je bezpodmienečne nutné zabrániť spojeniu svoriek kontaktov s kovovými alebo vodivými materiálmi vo vozidle, inak hrozí nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom, alebo poškodenie elektrickej sústavy vozidla. Avšak pri správnom a starostlivom zaobchádzaní si môžu všetci vodiči batériu nabíjať svojpomocne.

Príprava pred začatím nabíjania

Nabíjanie batérie vo vozidle je jednoduchšie a je vhodnejšie z bezpečnostných dôvodov, aj keď to nie je vždy možné. Ak nie je k dispozícii garáž alebo elektrická prípojka, často neexistuje alternatíva k nabíjaniu batérie mimo vozidla. Pri nabíjaní v uzavretých priestoroch zabezpečte dobré vetranie. Pri olovených batériách treba pri nabíjaní počítať s tvorbou výbušného vodíka. V extrémnych prípadoch môže vysoká koncentrácia vodíka spôsobiť výbuch.

Nabíjanie autobatérie - krok za krokom

  1. Odpojte káble pripojené k pólom batérie.

Kábel, ktorý je pripojený k zápornému pólu (-), musí byť odpojený prvý. Tým sa zabráni skratu medzi kladným a záporným pólom. Potom odpojte červený kábel, ktorý je pripojený ku kladnému (+) pólu.

Tento krok môžme vynechať v prípade, že používame inteligentnú elektronickú nabíjačku, ktorá poskytuje možnosť nabíjania priamo vo vozidle bez odpájania batérie.

  1. Skontrolujte stav batérie

Pri bezúdržbových batériách nie je kontrola hladiny elektrolytu nutná. Bez ohľadu na dôvod nabíjania (napríklad v prípade vybitia batérie, dlhodobého nepoužívania vozidla, krátkych jázd) je vhodné nechať si občas skontrolovať batériu v servise. Jedine tak zaistíte, že vaše vozidlo bude vždy pripravené naštartovať. Podľa nemeckého ADAC je viac ako 40 percent všetkých porúch vozidiel spôsobených zle udržiavanými batériami.

  1. Začatie procesu nabíjania

Ak musíte kvôli nabíjaniu batériu vybrať z vozidla, pri zdvíhaní a prenášaní ju musíte udržiavať vo zvislej polohe. Ak sa má akumulátor nabíjať vo vozidle, musia sa pred pripojením nabíjačky vypnúť všetky elektrické spotrebiče. Nabíjačka musí byť pripojená k batérii pred pripojením k elektrickej sieti. Pri pripájaní nabíjačky k batérii najskôr pripevnite červený kábel k kladnému (+) pólu , potom pripojte čierny kábel k zápornému (-) pólu. Ďalší postup závisí od typu batérie. Pri výbere správneho prevádzkového režimu by sa mal používateľ riadiť informáciami v návode na obsluhu nabíjacieho zariadenia.

  1. Ukončenie procesu nabíjania

Po ukončení procesu nabíjania je nabíjačka najskôr odpojená od elektrickej siete a až potom sú odpojené káble pripojené k batérií. Pri inštalácii batérie do vozidla musí byť červený kábel najskôr pripojený ku kladnému (+) pólu. Potom je čierny záporný kábel pripojený k zápornému (-) pólu.

Nabíjanie batérií pre vozidlá s technológiou Štart/Stop

Nabíjanie batérií s technológiou EFB alebo AGM je identické, je však potrebné dbať na to, aby bolo použité nabíjacie zariadenie vhodné pre nabíjanie batérií s technológiou EFB a AGM. V takom prípade je potrebné postupovať podľa pokynov v návode na obsluhu.

Zaujímavosti o nabíjačkách a dobách nabíjania

Mnoho nabíjačiek je kompatibilných s rôznymi typmi batérií a po dokončení procesu nabíjania sa automaticky vypnú. Týmto spôsobom je možné zaistiť dobrú mieru nabitia aj pri dlhých odstávkach a nízkych okolitých teplotách. V prípade pochybností si prečítajte popis použitia od výrobcu prístroja. Správne a pravidelné používanie nabíjačky môže zvýšiť spoľahlivosť a životnosť batérie. Aj keď pri použití kvalitnej nabíjačky nehrozí riziko prebitia, batéria by nemala zostať pripojená k nabíjačke dlhšie ako 24 hodín. V režime údržby je možné udržiavať batériu na vysokej úrovni nabitia aj pri dlhých odstávkach vozidla.

Ostatné z blogu

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ?

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ? Pokazilo sa vám niečo na aute a začala svietiť niektorá z kontroliek? V tomto...

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum Štartovacie boostre Ak sa vám to ešte nestalo, pravdepodobne sa to stane. V sku...

4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť

Blog 4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť Batérie sú predmetom opotrebovania. To je fakt. Či už si k...

Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ?

Blog Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ? Údržba batérie nákladných vozidiel Kamiónové batérie ani v súčas...

Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ?

Blog Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ? Ako postupovať pri výbere trakčných batérií ? Trakčná či...

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia Menič napätia je striedač, ktorý z jednosmerného napätia akumulátora...

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ?

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ? Bezpečnosť, to je to najpodstatnejšie pri jazde na automobile. Určite by sme...

DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať?

    DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať? DPF filter alebo filter pevných častíc (Diesel Particul...

Asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba

Nemecký výskum hovorí, že asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba Nemecký TÜV Rheinland v spolupráci ...