Skip to main content

Potrebujete radu? +421 948 636 363

Blog

DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať?

Vytvorené: 21. júl 2021
Kategória: Blog
Autor: Batterycentrum.sk

 

 

DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať?

DPF filter alebo filter pevných častíc (Diesel Particulate Filter), je zariadenie filtrujúce pevné častice výfukových plynov vznetových, respektíve dieselových motorov. Filter pracuje s viac ako 80% efektivitou, za istých podmienok sa ale jeho účinnosť blíži až k hranici 100%.

Zavádzanie týchto filtrov ovplyvnili sprísňujúce sa podmienky emisných noriem Euro. Emisná norma Euro je záväzná norma Európskej únie, ktorá stanovuje limity škodlivín v exhalátoch motorových vozidiel (benzínových aj dieselových). Sledujú sa hodnoty oxidu uhoľnatého, síričitého, uhličitého, olova, sadzí, oxidu dusíka a nespálených uhľovodíkov. Plošne sa filtre do naftových motorov začali montovať od roku 2006, kedy začala platiť norma Euro 4, niektoré automobilky s tým však začali už v roku 2000, kedy bola do platnosti uvedená Euro 3.

Aktuálne, od roku 2014, platí Euro VI, ktorá znížila hodnoty oxidu dusíka z 0,18 na 0,08 g/km a nespálených uhľovodíkov + oxidov dusíka z 0,23 na 0,17 g/km.

Filtračný systém

Filtračný systém môže byť v dvojakom prevedení: buď otvorený, alebo uzavretý. Otvorený systém bol dodatočne montovaný najmä do úžitkových vozidiel, ktoré potrebovali splniť limity Euro 4. Uzavretý systém je štandardnou súčasťou všetkých dieselov s emisnou normou Euro 5. Prevedenie filtrov môže byť odlišné, funkcia je ale spoločná pre všetky. Vo všeobecnosti tiež platí to, že uzavretý filtračný systém je oveľa účinnejší (takmer 100%) ako otvorený (účinnosť do 50%).

Čo robiť, keď sa DPF filter zanesie

DPF filter je v podstate dutinové keramické teleso s veľkým počtom kanálikov. V týchto dutinách sa zachytávajú pevné častice a ďalej prechádza už len výfukový plyn. Časom sa ale kanáliky zanesú a vtedy je potrebná tzv. regenerácia, vypálenie filtra. To prebieha tak, že riadiaca jednotka zvýši teplotu výfukových plynov minimálne na 500°C (upraví zákon vstreku, obmedzí objem vzduchu vo valcoch, uvedie do činnosti okná, ventilátory). Vyžaduje sa ale tiež dlhodobejšia plynulá jazda v stredných otáčkach

 

Prečo je dôležité dodržiavať regeneračný proces?

Regeneračný proces je potrebné dodržiavať v celom rozsahu. Ak by sa opakovane prerušil, viedlo by to k trvalému vytvoreniu usadenín v kanálikoch a k znateľnej strate výkonu vozidla. Zanesenie DPF filtra znižuje jeho regeneračnú schopnosť, čo v neskoršom štádiu môže znamenať poškodenie a dokonca zničenie motora ako takého. DPF filter a jeho správna činnosť je veľmi dôležitá.

Aktívna regenerácia DPF

Aktívny systém regenerácie filtra DPF pracuje na princípe snímania tlaku výfukových plynov alebo na princípe snímania zaťaženia DPF filtra sadzami. Ak systém vyhodnotí, že je potrebná regenerácia na základe týchto hodnôt riadiaca jednotka upraví časovanie na vstrekovanie paliva, čo následne zvyšuje teplotu výfukových plynov a to iniciuje spaľovanie sadzí a regeneruje alebo odstraňuje nečistoty z filtra. V závislosti od značky vozidla môže byť tento typ regenerácie DPF filtra iniciovaný riadiacou jednotkou vozidle každých 400 – 600 km. Regenerácia DPF trvá približne 10 minút.

Pasívna regenerácia DPF

Niektorí výrobcovia používajú pasívnu regeneráciu. Pre tieto vozidlá sa pasívna regenerácia zvyčajne uskutočňuje na diaľnici, kde sú teploty výfukových plynov vyššie. Tento typ systému môže mať integrovaný oxidačný katalyzátor umiestnený v blízkosti motora, kde sú výfukové plyny dostatočne horúce, aby bola možná pasívna regenerácia. Pasívna regenerácia spočíva v tom, že teplota výfukových plynov je dostatočne vysoká na to, aby sa automaticky vypálila (jazda na diaľnici) alebo pomocou riadiacej jednotky (ECU), ktorá zaháji regeneráciu zmenou vstrekovania paliva. Pri jazde v meste alebo pri krátkych cestách sa regenerácia úplne neuskutoční, čo vedie k blokovaniu filtra. To môže viesť k vyššej spotrebe paliva a následne k nevyhnutnej návšteve servisu, kde je potrebné previesť čistenie alebo výmenu filtra DPF.

Nútená regenerácia DPF

Keď sa na Vašom vozidle zobrazí kontrolka DPF (druhá výstražná úroveň), riadiaca jednotka prepne motor do obmedzeného módu a je potrebné zájsť do servisu, aby bol problém s DPF odstránený.

Nútená regenerácia zahŕňa manuálne spustenie regenerácie filtra DPF cez počítač. Alebo rozobratie filtra DPF a jeho manuálne vyčistenie v kvapaline určenej na čistenie naftových filtrov pevných častíc.

Prečo sa filter pevných častíc upchal?

Každý typ vozidla a motora môžu mať rôzne dôvody, prečo sa filter DPF upchal. Dôvody môžu byť nadmerné množstvo častíc vytvorených motorom, kvality paliva, kvality oleja alebo štýlu jazdy, dokonca aj umiestnenie DPF vo výfukovom systéme môže prispieť k úplnému blokovaniu alebo úplnému regenerovaniu filtra.

Vo všeobecnosti vznikajú problémy pri jazde na krátke vzdialenosti v meste, kde sa proces regenerácie nemusí dokončiť. Kontrolka sa rozsvieti alebo sa na palubnej doske zobrazí hlásenie, že DPF je plné. Ak budete pokračovať v jazde rovnakým spôsobom, sadze sa budú ďalej ukladať vo filtri, až kým sa nerozsvietia ďalšie kontrolky a vozidlo prejde do servisného režimu, kde sa zníži výkon motoru.

V tomto prípade bude potrebné zájsť do servisu, aby vykonali nútenú regeneráciu filtra, alebo jeho manuálne vyčistenie. V najhoršom prípade to môže znamenať výmenu filtra, čo môže presiahnuť 1000 EUR.

Dôvody zablokovania filtra pevných častíc:

 Použitie nesprávneho motorového oleja:

Používajte správny olej špecifikovaný pre Váš motor. Jedná sa o oleje s normami ACEA, C1, C2, C3, ktoré majú nízku tvorbu popolčeka.

 100% bio nafta alebo nekvalitná nafta:

Pravidelným používaním týchto biopalív, môže tiež prispieť k zvýšeniu obsahu sadzí vo Vašom DPF, pretože biopalivo nemusí byť čisté ako „bežná“ motorová nafta. Preto bionafta alebo nekvalitná nafta vytvára viac popolčeka.

 Mestský cyklus:

Ak používate auto len v okolí mesta, dochádza k rýchlejšiemu nahromadeniu sadzí vo Vašom DPF, pretože proces regenerácie nemusí byť dokončený počas krátkych vzdialeností v meste alebo v okolí mesta.

 Teplota:

Regenerácia DPF závisí od teploty. Na regeneráciu filtra je potrebné okolo 600C. Veľa krátkych ciest a jazdenie s nízkou rýchlosťou neposkytujú výfukovému systému dostatočne vysokú teplotou na to, aby začal alebo dokončil regeneráciu, čo následne spôsobuje rýchlejšie upchatie alebo zanesenie filtra.

 Vozidlá s vysokým nájazdom kilometrov:

Pri starších autách sa môže stať, že nie je možné regeneráciu dokončiť alebo sa regenerácia DPF nespustí. Dôvodom môže byť opotrebenie DPF rovnako ako akákoľvek časť na vozidle sa opotrebováva a jedinou možnosťou je výmena.

Čo mám robiť, keď sa mi rozsvieti kontrolka DPF?

Vždy dodržujte pokyny výrobcu vozidla týkajúce sa postupu odblokovania DPF. Malo by byť možné spustiť úplnú regeneráciu jednoducho po 20 minútach jazdy pri rýchlosti vyššej ako 60 km/h. Následne by mala kontrolka DPF zhasnúť.

Nedochádza k regenerácií?

Existuje viacero dôvodov, prečo nedochádza k regenerácii DPF, dokonca ani na autách, ktoré jazdia po diaľniciach. Napríklad na vozidlách so šesť stupňovými prevodovkami sa otáčky motora nezvýšia natoľko, aby sa dosiahla dostatočná teplota výfuku a nedochádza k regenerácii. Riešením je občasná jazda na nižších prevodových stupňoch s dostatočne vysokými otáčkami motoru, aby došlo ku spáleniu sadzí v takýchto prípadoch.

Ak kontrolka DPF nezhasína, mali by ste navštíviť svojho mechanika, ktorý preverí nasledujúce body:

– či Vám správne fungujú snímače tlaku,
– spustenie nútenej regenerácie,
– či je nutná výmena filtra za nový DPF filter.

DPF filter je možné vyčistiť pomocou ultrazvukového čistenia alebo prepláchnutím kvapalinou pre DPF.

Životnosť DPF filtra

Životnosť filtra má približne 100 000 – 200 000 km. Ovplyvňuje ju viacero faktorov, ako je napr. použité technické riešenie či štýl jazdy. Vo všeobecnosti platí, čím je kratšia jazda, tým sa viac filter ničí.

Čistenie filtra pevných častíc

Čistič filtrov pevných častíc je navrhnutý tak, aby Váš motor dobre čistil smerom zvnútra von. Je to chemický prípravok, ktorý pomáha znižovať emisie sadzí, ktoré generuje Váš motor, regeneruje filter pevných častíc a odstraňuje všetky existujúce častice sadzí.

Výsledkom používania tohto produktu bude celkovo nižšia spotreba paliva. Taktiež napomáha tomu, aby DPF filter vydržal dlhšie, čo oddiali platenie za nový drahý filter. Je to skvelý spôsob, ako vyčistiť DPF bez toho, aby ste museli filter odstraňovať a demontovať a čistiť ho ručne. Zvýši účinnosť regeneračného procesu, vypáli viac častíc sadzí, ktoré sa zachytia vo filtri a urobí to za menej času. To je užitočné najmä pre vodičov, ktorí používajú svoje vozidlo hlavne na krátke vzdialenosti v rámci mesta, a preto sa len zriedka spoliehajú na pasívnu regeneráciu vo svojom vozidle.

Ako aplikovať čistič DPF filtra?

Čistič funguje veľmi rýchlo a jeho aplikácia je veľmi jednoduchá. Jediné, čo musíte urobiť, je naliať správne množstvo priamo do palivovej nádrže tesne pred tým, ako naštartujete. Potom sa odporúča, aby ste jazdili približne 15 minút a snažili sa udržiavať otáčky medzi 2 a 2,5ot/ min. To poskytne prípravku dostatok času na prácu s DPF a na pomoc pri spálení prebytočných sadzí, ktoré sa tam zhromaždili.

 

Ostatné z blogu

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ?

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ? Pokazilo sa vám niečo na aute a začala svietiť niektorá z kontroliek? V tomto...

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum Štartovacie boostre Ak sa vám to ešte nestalo, pravdepodobne sa to stane. V sku...

4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť

Blog 4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť Batérie sú predmetom opotrebovania. To je fakt. Či už si k...

Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ?

Blog Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ? Údržba batérie nákladných vozidiel Kamiónové batérie ani v súčas...

Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ?

Blog Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ? Ako postupovať pri výbere trakčných batérií ? Trakčná či...

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia Menič napätia je striedač, ktorý z jednosmerného napätia akumulátora...

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ?

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ? Bezpečnosť, to je to najpodstatnejšie pri jazde na automobile. Určite by sme...

DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať?

    DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať? DPF filter alebo filter pevných častíc (Diesel Particul...

Asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba

Nemecký výskum hovorí, že asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba Nemecký TÜV Rheinland v spolupráci ...