6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum
Štartovacie boostre
Ak sa vám to ešte nestalo, pravdepodobne sa to stane. V skutočnosti milióny motoristov každý rok zažijú vybitú batériu. Vybitá autobatéria sa stane aj tým najlepším z nás, bez ohľadu na úroveň našej odbornosti. Ani znalosť a používanie technológií starostlivosti o batérie, ako sú nabíjačky batérií a štartéry, nedokáže na 100 % zabrániť občasnému vybitiu autobatérie. Existuje mnoho spôsobov, ako naštartovať auto. Môžete použiť staré, tradičné štartovacie káble batérie. Alebo môžete použiť prenosný booster do auta.
Rešpektujte pracovný cyklus, medzi odporúčaniami myslite na „bezpečnosť na prvom mieste“.
Váš booster, či už obsahuje olovenú batériu AGM alebo lítium-iónovú batériu, je produkt podliehajúci skaze. Od prvého nabitia batérie neustále prechádza mikroskopickými chemickými zmenami, ktoré ju vedú k jej zániku. Tento pochod však môže byť veľmi pomalý alebo veľmi rýchly, do značnej miery v závislosti od toho, ako s ním zaobchádzate (a s celkovou jednotkou). Dodržiavanie nižšie uvedených krokov môže predĺžiť životnosť vášho boostra až 2-3 krát dlhšie, ako keby ste ich nedodržali.
1. Udržujte booster nabitý
Vyhnite sa situáciám, ktoré vedú k tomu, že jednotka bude dlho stáť vo vybitom stave. Olovené štartovacie batérie nemajú žiadne problémy s pamäťou a časté nabíjanie im nemôže uškodiť, aj keď sú len mierne vybité. Aj lítiovým batériám vždy lepšie poslúži časté nabíjanie ako občasné nabíjanie. Najlepšou praxou je nabiť štartér po každom použití. Aj v prípadoch, keď je tento typ frekvencie nabíjania nereálny, by sa malo pri častom používaní jednotky vykonávať nočné nabíjanie. V prípadoch, keď sa štartér pravidelne nepoužíva, nabite ho každé 3 mesiace, aby ste sa uistili, že batéria nezostane dlhší čas vo vybitom stave, bez ohľadu na to, aký typ batérie je vnútri. V obdobiach extrémneho chladu, keď je booster ponechaný vo vozidle zaparkovanom cez noc vonku, sa odporúča nabíjanie raz za mesiac.
2. Rešpektujte pracovný cyklus vášho boostra
Každý booster podlieha pracovnému cyklu, v ktorom môže byť vozidlo na krátky čas naštartované a potom si vyžaduje prestávku – konkrétne podrobnosti o vašom štartovacom zariadení nájdete v návode na obsluhu. Pre takmer všetky štartéry je odporúčaný pracovný cyklus 6 sekúnd štartovania, po ktorom nasledujú 3 minúty odpočinku. Predídete tak nadmernému hromadeniu tepla v štartovacej batérii, ktoré môže poškodiť jej vnútornú konštrukciu a skrátiť jej životnosť. V prípade lítiových štartérov je táto požadovaná opierka zabudovaná do softvéru, aby sa ľahko zabránilo poškodeniu jednotky.
3. Skladujte pri miernej teplote
Vždy, keď je to možné, skladujte booster v prostredí s miernou teplotou, medzi 10-20 °C. Rovnako ako batérie vozidiel, vystavenie extrémnym teplotám je pre štartovacie batérie škodlivé z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Napríklad booster uložený pri 0 °C bude mať menší štartovací výkon pre potrebné štartovanie ako booster uložený pri 20°C .
4. Odpojte
Po úspešnom štartovaní je dôležité čo najrýchlejšie odpojiť booster od bežiaceho vozidla, pričom vždy nezabudnite dodržiavať všetky bezpečnostné postupy a správnu postupnosť odpájania. Typický výkon alternátora vozidla je oveľa vyšší ako odporúčaná rýchlosť nabíjania akejkoľvek štartovacej batérie. Nabíjanie batérie (akejkoľvek batérie) rýchlosťou vyššou ako odporúčaná rýchlosť nabíjania je škodlivé pre jej dlhodobé zdravie. Mnoho technikov po úspešnom štarte necháva booster pripojený, mysliac si, že je to rýchly a jednoduchý spôsob, ako dobiť jednotku, ale tejto praxi by ste sa mali vyhnúť. Pri lítiových jednotkách je táto ochrana opäť zvyčajne zabudovanán a sám sa odpojí od vozidla, aby sa zabránilo prebíjaniu.
5. Bezpečnosť
Dodržiavanie všetkých odporúčaných bezpečnostných postupov je nielen najlepšie pre vašu osobnú bezpečnosť a pohodu vášho vozidla, ale je to tiež najlepšie pre dlhú životnosť boostra. Vieme, že nájsť správne uzemnenie motora alebo podvozku, ku ktorému sa pripojí záporný štartovací kábel, je problém. Vynaložiť úsilie je však oveľa bezpečnejšie a navyše znižuje potenciálne poškodenie vášho boostra. Ďalšie bezpečnostné kroky tiež znižujú pravdepodobnosť uvedenia boostra do kompromitujúcej situácie. Dokonca aj keď váš booster (a vozidlo) prežije opačnú polaritu, môže to mať negatívny vplyv na zdravotný stav batérie a skrátiť jej životnosť. Neponáhľaj sa. Urobte to správne – váš booster bude rád, že ste to urobili.
6. Údržba
Doteraz sme sa zameriavali na batériu, ktorá je srdcom štartovacieho zariadenia a najdôležitejším komponentom ovplyvňujúcim jeho odolnosť a životnosť. To znamená, že treba mať na pamäti ďalšie faktory. Pamätajte, že mnohé batérie, s ktorými príde do kontaktu váš booster, sú v zlom stave, čo môže viesť k kyseline batérie a korózii na stĺpikoch alebo okolo nich. Po naštartovaní vozidla s batériou v takomto stave utrite svorky (najmä kladnú svorku, ktorá je jedinou svorkou, ktorá by mala byť v kontakte s batériou) čistou handričkou, aby ste odstránili zvyšky kyseliny z batérie. Pre svorky, ktoré majú vysokú úroveň kontaktu s kyselinami, je možné použiť zmes jedlej sódy a vody s drôtenou kefou.
Dodržiavanie týchto jednoduchých krokov môže výrazne predĺžiť životnosť vášho štartéra a tiež pomôcť zabezpečiť, aby bol váš štartér pripravený na servis vždy, keď ho potrebujete.