Potrebujete radu? +421 948 636 363
AKUMULÁTOR je elektrochemický zdroj elektrickej energie. Základná vlastnosť akumulátorov je akumulácia elektrickej energie(kumulovať či hromadiť, odtiaľ názov akumulátor). Aby akumulátor fungoval, musí byť zložený minimálne s 3 reaktantov. Prvým reaktantom je záporná elektróda (katóda), druhý reaktant vytvára prostredie, pri olovených akumulátoroch hovoríme o elektrolyte (roztok kyseliny sírovej a vody) a tretím reaktantom je kladná elektróda (anóda). Pri uzavretí elektrického obvodu začne v článku dochádzať ku chemickej reakcii. K vybíjaniu alebo k nabíjaniu. Pri vybíjaní prechádza elektrický prúd od zápornej elektródy ku kladnej, pričom dochádza ku premene chemickej energie na elektrickú, tento jav trvá do doby , kým nie je aktívna hmota reaktantov spotrebovaná. Akumulátor sa od bežných tužkových batérií a pod. rozlišuje tým, že aktívnu hmotu reaktantov počas životnosti akumulátorov možno opäť obnoviť pomocou nabíjania. Prúd elektrónov prinútime k opačnému priechodu, od kladnej elektródy k zápornej.
Výrazom bezúdržbový akumulátor (či autobatéria, motobatéria, atd.) v súčasnej dobe označujeme produkt, ktorý nevyžaduje kontrolu stavu hladiny elektrolytu ( roztok kyseliny sírovej a vody) a dolievanie destilovanej vody. Mnohé moderné batérie, ktoré majú horné viečko napevno pritavené ku spodnej schránke nie je možné otvoriť a ani kontrolovať. Tieto bezúdržbové batérie majú spravidla v hornej časti schránky integrovaný labyrintový systém, ktorý zabraňuje úniku elektrolytu pri náhodnom prevrátení batérie na bok , napr. pri preprave či nehode automobilu.
Prečo teda bezúdržbové akumulátory nie je potreba dolievať a údržbové áno? Dôvodom je nežiaduca chemická reakcia nazývaná elektrolýza, ktorá prebieha súčasne s požadovanými chemickými procesmi vnútri článku batérie. Pri elektrolýze roztoku kyseliny sírovej a vody (napr. u klasických zaplavených autobatérií sa jedná o 38 % roztok H2SO4) dochádza pri nabíjaní batérie k plynovaniu na každej vnútornej elektróde v článkoch. Plyny (prvky H a O) vodík a kyslík, ktoré sa tvoria na elektródach pri chemických procesoch a unikajú z batérie do priestoru, sú základnými stavebnými kameňmi molekuly vody=H2O (jeden atóm vodíku a 2 atómy kyslíku). Tým , že plyny unikajú z batérie, prakticky ubúda voda z roztoku. U bežných údržbových batérií tomuto javu nie je nijak zabraňované a úbytok vody je omnoho vyšší. Preto je potrebné pravidelne doplňovať destilovanú vodu. Elektrolýza samozrejme prebieha tiež u bezúdržbových typov batérií, avšak vďaka moderným výrobným technológiám sa jej je možné veľmi účinne brániť. Jedným z najúčinnejších prostriedkov obrany je pridávanie iných chemických prvkov do olovených dosiek (elektród), pri ich výrobe (proces sa nazýva legovanie=pridávanie). Vzácnejšie prvky môžu byť v našom prípade napr. kalcium alebo striebro.
Nie. Ako už bolo povedané vyššie, prívlastok bezúdržbový si akumulátor zaslúži iba z hľadiska kontroly stavu hladiny elektrolytu. Jednoducho povedané, neudržovať v tomto zmysle znamená nedolievať. Vo všetkých iných smeroch sa naopak údržba oplatí.
Najdôležitejšie je udržovať batériu stále plne nabitú. Docieliť tohto stavu ide rôznymi spôsobmi. Počas prevádzky v motorovom vozidle dobíja batériu súčiastka nazývaná alternátor. Avšak v prípade že sa dlhodobo jazdia len krátke trasy alebo vozidlo dlhodobo stojí, alternátor nemá možnosť batériu primerane dobíjať. V tomto prípade odporúčame pravidelne (raz mesačne) kontrolovať stav nabitia akumulátora. V prípade, že napätie klesne pod 12,50V v kľudovom stave, čo najskôr akumulátor nabite vhodnou nabíjačkou.
Jediná údržba ktorá sa vykonáva na akumulátoroch typu AGM je dobíjanie. Akumulátor typu AGM nikdy NEOTVÁRAME a v žiadnom prípade NEDOLIEVAME. To isté platí pri akumulátoroch ktoré majú horné veko pritavené k telu batérie.
Kamiónové batérie ani v súčasnosti nemožno označiť za bezúdržbové z dôvodu, že sú využívané iným spôsobom ako klasické autobatérie. Zásadný rozdiel je v tom, koľko času vozidlo trávi jazdou. Počas jazdy sú batérie neustále dobíjané, čo spôsobuje neustále plynovanie a následný odpar vody z elektrolytu.
Po - Pia: 08:00 - 17:00
So: 09:00 - 12:00
Ne: Zatvorené
Vytvorila digitálna agentúra MW media s.r.o. - tvorba web stránok | www.123web.sk